Metalldetektor i pedagogisk arbeid

av | jun 11, 2025 | Søkerturer, Søking på land, Tips og triks, Uncategorized | 0 kommentarer

Kan en metalldetektor være en ide for å bruke i skolen eller andre steder det arbeides med barn og ungdom? Og da mener jeg ikke metalldetektor av den typen som brukes for å sjekke hva de har i lommene. Det er en helt annen diskusjon.

Nei, det jeg mener er den typen som engasjerer oss metallsøkere i timevis, og som bruker denne tiden på jorder og strender for å finne mynter og gjenstander fra tidligere tider.

Min mening blir et klart og rungende ja. Har litt erfaring med denne typen arbeid gjennom noen års arbeid med barn og ungdom.  I tillegg har man jo vært ung selv en gang, selv om det var veldig lenge siden.

La oss bruke denne artikkelen på skoleverket. Med tanke på mine egne år som elev i den norske må jeg nok innrømme at jeg følte nok klasseromsundervisningen en smule ensformig i perioder. Noen som kjenner seg igjen?

Tror nok det var sånn for flere enn undertegnede. Kjenner flere av dem.

Nå er det ikke sånn at jeg på noen måte mener at en metalldetektor skal overta for klasseromsundervisningen, men kanskje den kan være et bra tillegg til den tradisjonelle undervisningen.  Har prøvd å finne noen fag i grunnskolen hvor en metalldetektor ikke kan brukes som supplement, og sliter faktisk med å finne det. Men, det krever selvfølgelig en smule kreativ tenking fra den som underviser.

Turer ut med metalldetektor kan lett kombineres med andre aktiviteter og fag. Foto Per Sibe

Må avbryte meg selv litt her for å si at hva man gjør ute med metalldetektoren, og hva som kanskje bør gjøres på skolen, blir jo litt forskjellig fra prosjekt til prosjekt. Det avhenger jo av så mye. Årstid, avstander til stedet man skal søke, alder på elevene og sikkert mye annet. Men her følger noen ideer og tanker om hvordan det eventuelt kan gjøres.

Som inspirasjon anbefaler jeg Norges metallsøkerforenings digitale museum, som gir en god oversikt over flere tusen funn gjort av foreningens medlemmer. Et oversiktlig oppsett gjør også denne siden til et nyttig oppslagsverk for å tidfeste eventuelt egne funn

Mange fag er selvforklarende. Historiefaget er vel det de fleste tenker på først og fremst. Men andre fag og annen lærdom kan også legges inn. Hvorfor ikke kombinere flere fag. Og min erfaring er at elevene i all hovedsak blir veldig engasjerte.  

Sjelden noe problem å få tillatelse fra kommunen til å metallsøke på en gammel husmannsplass når det er et skoleprosjekt, men en fin anledning for elevene til å skrive en søknad til kommunen og fortelle litt om hvordan prosjektet er planlagt. I søknaden er det jo fint å kunne litt om kart. For læreren er det en like fin anledning til å fortelle litt om kulturminneloven, og ikke minst sjekke om det er noen fredninger som er til hinder for metallsøking. Lett å finne på internett hvis man går inn på kuturminnesok.no.

Gamle bilder og kartverk gir lærdom om hvordan husmannsplassen så ut i tidligere tider.
Foto Per Sibe

 Vel fremme så er det bare å dele ut ansvar til elevene. Når kan denne husmannsplassen være fra? Hva kan vi finne i bakken med detektoren som kan bekrefte teorien. Oppgravde mynter er ofte enkle da de som regel har et leselig årstall, men hva kunne man få for et kronestykke i 1900 sammenlignet med i dag, her kan man prøve seg på matematikk.  Tipper mange vil bli overasket over svarene. Hvilken konge er avbildet på mynten. Kanskje han var svensk og het Oscar? Hvorfor det, og hva kan vi finne ut om han, Broderfolkets vel og unionen med Sverige.

En skospenne, eller en knapp, kan være litt vanskeligere å tidfeste. Lesetrening i oppslagsverk, ikke snaut med oppslagsbøker og sider på internett som omhandler gamle funn.

Bilder av funn i felt, kan bli spennende timer i klasserommet senere. Foto Per Sibe

Når ble plassen fraflyttet og ikke minst hvorfor. Kan man finne ut noe om de som bodde her. Lokalhistoriske bøker og historielag finnes det mange av. Hva med å be med en lokalhistoriker ut sammen med de unge. Mange dyktige historiefortellere i historielagene.

Historielagene trenger flere unge medlemmer, og særlig en som både har interesse og kunnskap om bruk av en metalldetektor. Kanskje det kan bys på tidsriktig lunsj ute i det fri også. Vassgraut kan være godt det, spesielt med en dash elevlaget eplemos på toppen.

Tilbake i klasserommet burde jo turene med metalldetektor ende opp i en presentasjon, for eksempel en utstilling. Bilder, funn, tegninger, historier og kart. Her har jeg vel knapt nok taster nok på tastaturet til å få skrevet ned alle ideene, men det finnes mange flere enn de nevnte.

Skiling fra 1662 funnet på en gammel badeplass. Foto Per Sibe

En gang var jeg heldig. Fant en romersk sølvmynt på et jorde. Hva i all verden gjorde en nesten to tusen år gammel mynt på et norsk jorde? Akkurat det lurte mange elever på også, og det manglet ikke på gode forslag. Men de mest troverdige svarene kom nok fra ekspertene på myntkabinettet ved Kulturhistorisk museum, da vi avleverte mynten der. En fantastisk og lærerik dag ble det.

Men, skolens budsjett gjør vel ikke dette mulig. Vel, en metalldetektor og annet nødvendig utstyr, behøver ikke å koste så mye. En fullt brukbar metalldetektor som Teknetics Eurotek koster rundt kr 2000, og vil fungere utmerket til skolebruk. Avansert nok til at den gjør jobben, men ikke så avansert at den krever mye erfaring for å forstå, og solid nok til å vare i flere år.

Bare ikke gjør tabben med å kjøpe en billig lekesøker som bare skaper frustrasjon. Ta kontakt med en seriøs forhandler av metalldetektorer som Eskeland Electronics AS på nettstedet Detektor.no. Her finner du et stort utvalg av metalldetektorer for nybegynnere. Her jobber folk som er dedikerte til hobbyen, med lang erfaring, som vil gi deg riktige råd om hva du trenger.

De tilbyr også et stort utvalg av tilleggsutstyr for metalldetektor, som kan være kjekt å ha som en finsøker for nøyaktig lokalisering under oppgravingen, hodetelefon for å høre lydsignalene bedre og en funnveske til å oppbevare funn. Men i starten trenger man i grunnen ikke noe mer en solid spade. Merk også at det ikke er nødvendig med en metalldetektor for hver elev. Lag grupper, fordel oppgaver og la de sirkulere.

Ikke så mye utstyr man trenger for å starte med metallsøking. Foto Per Sibe

Kjenner at jeg nok kunne skrevet en bok om dette emne og andre alternative skoleideer. Men dette får være nok, for denne gang.

Lykke til med spennende turer med engasjerte elever.

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Annonse

Arkiv

Follow metallsokerpost on Twitter